Meny Lukk

Leiligheten

Avfallshåndtering Husholdningsavfall kastes i søppelsjaktene. Det er viktig at avfall pakkes godt inn og i merkede poser i.h.t kommunens retningslinjer. Vaktmester opplever stadig at avfall ikke pakkes inn tilstrekkelig, noe som medfører mye søl og ubehag. Dersom vi alle ikke er påpasselig med innpakning, så kan vi risikere pålegg fra kommunen om å stenge søppelsjaktene.

Alt papir og papp må kastes i merkede beholdere i bakgården. Det er bare husholdningsavfall, plast, papp/papir som kan kastes søppelsjaktene eller beholderne i bakgården (papp og papir). Alt annet, inkludert glass, må beboerne selv kaste i henhold til kommunens retningslinjer.

Det er egen avfallstasjon på Majorstua, i tillegg til på Smedstad.

Adkomst til bakgården kan skje via kjelleren (for beboere i PH25A) eller via stålporten mot Løvenskioldsgate. Kode til hengelåsen fås ved henvendelse til styret.

I bakgården kan det oppbevares sykler på de angitt plassene. Sykler som ikke lengre skal brukes må fjernes.

Alle boder er merket med leilighetsnummer og følger den enkelte seksjon. Merk at alle boder i kjeller og loft regnes som felleseie i sameiet, og at det dermed ikke er anledning for en seksjonseier å eie, selge eller overdra en bod.

Vi har individuelle brannvarslingsdetektorer i hver etasje i alle fellesareal. Hver seksjonseier er ansvarlig for brann- og røykvarslere i sin leilighet. 

Sameiet har en felles bygningsforsikring som blant annet dekker brann- og vannskade. Dersom det oppstår skade f.eks. som følge av vannlekkasje i en leilighet, kan selskapet søke regress dersom seksjonseier kan bebreides eller skaden skyldes arbeider som ikke er utført fagmessig. Det samme gjelder egenandelen som sameiet eventuelt må dekke. 

Heisen er følsom og skal bare brukes til persontransport. Feil meldes styret, som da kan tilkalle heismontør.

Ved stans eller nødstilfelle kan det ringes direkte til Kone (nummer står i heisen). Husk at slik assistanse er kostbart og bør unngås. 

En del seksjoner har fortsatt ildsted i leiligheten. Alle ildsteder må brukes med forsiktighet.

Styret har tidligere vært i kontakt med firmaet Feie- og tilsynstjenester AS ang. manglende trekk i enkelte peiser, og de har sendt oss tips og anbefalinger slik at fyring i ovn og peis skal bli så vellykket som mulig.  

Fyringstips: 

  • Sørg for at spalteventiler/tilluftsventiler (som regel plassert over vinduene) er i åpen stilling. 
  • Brenn kun brensel som er egnet for ildsted. Ikke fyr med peiskubber (juksekubber), impregnert eller malt treverk, søppel, plast eller vrakved, da det forurenser og øker risikoen for brann. 
  • Bruk tørr ved! Max 20 % vanninnhold (anbefalt ca. 10%) 
  • Bygg opp bålet med tørre vedkubber nederst, deretter opptenningsved før du topper bålet med tennbriketter. 
  • Plasser veden liggende i ovnen eller peisen, ikke stående. 
  • Bruk riktig vedmengde (ikke for mye) og riktig tilførsel av luft (trekk). 
  • Pass på at eventuelt spjeld er i åpen stilling. 
  • Bruk gjerne opptenningsbriketter. Ikke bruk parafin, bensin eller annen brannfarlig væske til opptenning. Kan medføre eksplosjon. 
  • Tenn på fra toppen 
  • La ovnsdøren stå på gløtt den første tiden etter at du har tent på helt til det brenner godt 
  • La veden brenne helt ut til det bare er en haug med glør igjen før du legger i ny ved. 
  • Ikke fyll ovnen om kvelden eller forlater huset og sett ned trekken. Det gir ulmebrann, og øker faren for sotbrann og utslipp av partikler. 
  • Et rent ildsted gir bedre varme. Anbefalt å få feid ildstedet annet hvert år

 Noen faktorer som kan skape dårlig trekk i skorstein: 

  • Manglende tilluft inn i boenhet og/eller forbrenningsluft (lukkede/stengte tilluftsventiler) 
  • Åpne grue peiser/ildsteder 
  • Baderomsvifter 
  • Kjøkkenvifter 
  • Sentrale ventilasjonssystemer 
  • Meteorologiske forhold som påvirker vind og lufttrykket ute

Alle kjellerganger må holdes åpne og uten plassering av eiendeler, avfall eller skrot.

Dersom noe blir hensatt i fellesarealene kan det ble kastet på seksjonseiers regning.

Ta kontakt med styret ved behov for nøkler. Merk at det fortsatt benyttes tradisjonell låsemekanisme (ikke elektronisk). Tap av nøkler til hoveddør og fellesområder er svært problematisk med bakgrunn i tyverierer tidligere år, og kan dermed utløse behov for bytte av låsesylinder og nye nøkler til alle beboere – til vesentlig kostnad. Styret oppfordrer alle til å betrakte nøkler som verdisaker og passe godt på disse.

Radiatorene varmes opp med fjernvarme levert fra Fortum på vegne av Oslo kommune. Velet har ansvaret for selve anlegget og rørene inn til hvert sameie. Den enkelte seksjonseier har ansvaret for sine radiatorer, inkludert termostater. 

Styret oppfordrer alle beboere å være bevisst på energieffektiv oppvarming. Fyringskostnader er vår definitivt største post gjennom året, og utgiftene kan reduseres vesentlig ved fornuftig bruk av radiatorer og lufting. Det er f.eks. mest energieffektivt å stormlufte fremfor å ha et par-tre vinduer på gløtt hele tiden. Husk gjerne å skru ned radiatorer dersom man reiser bort. Vurder å skru ned/av radiator i rom som ikke benyttes.

Ved sesongoppstart av varmeanlegget er det verdt å merke seg følgende:

– Sirkulasjonspumpen som får vannet til å sirkulere i radiatorene slås på, men temperaturen på vannet som sirkulerer i anlegget er avhengig av utetemperaturen. Prinsippet er at jo kaldere det er ute, jo varmere er vannet som sirkulerer i rør og radiatorer. Hvis utetemperaturen eksempelvis ligger rundt 15-20 plussgrader, blir det i praksis ikke noe varme i dette vannet. Det er altså ikke en feil med systemet om radiatoren ikke blir varm eller bare lunken, når utetemperaturen er høy.

– Ved sesongoppstart vil det ofte være en del luft i systemet, noe som kan gi lunkne radiatorer og hindrer effektiv oppvarming. Det er derfor viktig at samtlige beboere lufter radiatorene sine godt. Den første uken kan det være nødvendig å lufte i flere omganger, og alle oppfordres til å være bevisst dette da manglende lufting i en etasje kan forplantes videre til andre etasjer. Radiatornøkkel kan kjøpes hos Clas Olsson / Jernia og lignende butikker. Noen tips ved radiatorlufting: det tar tid før radiatoren blir tømt for luft; radiatorventilen/varmevelgeren må være stengt; det må luftes til det begynner å piple vann på toppen, deretter steng øyeblikkelig; ha en klut klar for å slippe søl.

Dersom du har problemer med varmen anbefaler styret at du i første rekke tar kontakt med rørlegger fra Vannverket, Jan Kåre på 91 31 48 98 eller Glenn 99 39 58 64.

Postkasser, inkludert merking og nøkler, er den enkeltes ansvar. Postkassene skal merkes med like skilt, ikke papirlapper. Postskilt bestilles privat via Posten.

Ringeklokken skal ha seksjonseier eller beboers navn. Vaktmester setter inn navn. Klistrelapper utenpå skal ikke benyttes. (Notat styreleder 14.05.2024: dette kravet er ikke vedtatt enda men foreslås i nær fremtid)

Sykler skal settes i sykkelstativet, kjelleren, bakgården eller innvendige boder.
Det er liten plass i de innvendige bodene og det henstilles å bare sette sykler dersom de er i regelmessig bruk.

Husordensreglene for Løvenskjold Terrasse Vel sier:

«Huseierforsikringen krever at terrasser og balkonger holdes fri for snø. Sluk på verandaer og terrasser skal renses med jevne mellomrom for å unngå oversvømmelser.»

Styret for velforeningen fraråder bruk av trelemmer på balkongene, fordi man frykter at de holder på fuktighet, gir mer vann i sprekker og samler slam og mugg på undersiden. Flislegging frarådes også grunnet tilsvarende dårlige erfaringer fra tidligere år. Det er viktig at sameierne er oppmerksom på dette og sørger for at balkongene til enhver tid holdes så rene og tørre som mulig.

Telia leverer bredbånd og TV-signaler til sameiet. Standardpakke inngår i fellesutgiftene. Den enkelte seksjonseier kan oppgradere hastigheter og TV-pakker ved direkte avtale med Telia.

Dersom en seksjonseier skal leie ut leiligheten er det viktig at leietakers navn, epost og mobil sendes til forretningsfører på følgende epost: atle.hjertner@byggforvaltning.no.

Korttidsutleie (bl.a. Airbnb) er ikke tillat iht vedtektene.

Velet har avtale om vaktmestertjenester med Vaktmester Andersen AS. Vår vaktmester heter Øyvind Erichsen, telefon 906 29 365, øyvind@vaktmesterandersen.no